Gastenboek
plotter
Beste Tom en Ans,
Soms loop ik langs jullie website. Uit interesse. Hij staat bij mijnfavorieten. Toevallig las ik van jullie probleem met jjullie plotter. En toevallig zag ik eenzelfde plotter vandaag op marktplaats staan iets voor jullie?
Hieronder volgt de link.
In ieder geval succes.
Met vriendelijke groet,
Bart Hiltermann
Het plaatsen van de link lukt niet, maar misschien lukt het je om in marktplaats te zoeken op de naam:
Raytheon RL-70plus radar met plotter
te vinden onder hoofdstuk "watersport en boten", subhoofdstuk "navigatiemiddelen en Scheepselektronica". Succes!
Salaam Alecom!!!!!!!
Dikke kus!!
Felicitatie
Hallo Tom en Ans,
Ans nog van harte gefelicteerd en nog veel gelukkige en gezonde jaren. We zijn vandaag in Cartagena aangekomen en gaan deze stad verkennen. We hopen dat het met de kaartplotter snel in orde komt. Hartelijke groeten van ons beide.
Schoener Oosterschelde
Vandaag weer thuisgekomen van een reis met de Oosterschelde van Rotterdam naar St. Raphael. Reisduur 20 dagen waarvan 3 nachten voor anker. Het weer zoals je beschrijft hebben wij aardig meegemaakt. Tot halverwege Portugal goede wind. Daarna veel tegenwind. Maar al met al een goede tocht. zie www.oosterschelde.nl
met vriendelijke watersportgroeten
Een nieuw seizoen van varen
Hallo Tom en Ans,
We zagen dat jullie vertrokken zijn. Wij wensen jullie een behouden vaart. Inmiddels zijn wij in Gibraltar aangekomen, de Middellandsezee!Klinkt dat goed hé. Tot ziens.
PS: prachtig gedicht van Gert.
Lichtsnelheid
Is het niet zo dat reizend met de lichtsnelheid je juist terug gaat in de tijd?
de zin van het leven
Hallo Tom, Jouw website wordt dagelijks door ons beiden gelezen. Je bent terecht verkozen tot website van de maand door het blad Zeilen. Vervelend is alleen dat je zoveel thema's aandraagt dat er op reageren zou betekenen dat ik de praktijk zou moeten sluiten. Al was het maar om alle boeken te lezen waaraan je refereert om je vervolgens goed van repliek te dienen.
Nu toch even een paar reacties: Dank voor je toezichtop de Breeze tijdens de storm. En omdat je website dreigt uit te groeien tot een standaardwerkook een kritische kanttekening over jouw opmerking dat een heftige branding met veel zand in de golven een schip niet meer goed draagt. Dit lijkt mij onjuist. Wanneer zich zwaardere materialen in een golf bevinden dan water, dan zal het schip juist beter gedragen worden. Wel zullen in een onstuimige branding er ook veel luchtbellen in de golven zitten en deze verminderen de draagkracht weer wel. Dit fenomeen doet zich voor in de Bermuda driehoek. Hier verdwijnen soms plotseling schepen naar de diepte op onverklaarbare wijze. De meest plausibele theorie hiervoor is dat er onderzeese methaan bellen vrijkomen bij zeebevingen. Dit heeft het effect als een bruis tablet, waardoor het schip niet meer drijft in water maar in 50 procent methaangas.
Verder valt op dat de zeespiegelstijging een constante bron van literatuurstudie vor je is en van reflectie op je website. Ik stuur je daarom een gedicht dat over dit thema gaat. Het is geschreven in 2002 en van de hand van een onbekende Zwolse dichter:
Alsdan
We waren nu voor de vierde
achtereenvolgende eeuw op zee
en wisten dat de ijskappen
nagenoeg geheel gesmolten waren.
Bij de bemanning was er verlangen
naar weerzien met het oude Europa.
Toen we besloten hadden
de koers te verleggen
was het eerste dat we zagen
de lage krijtkust van het eilandje Kent.
De vuurtorenwachter die ons begroette,
vertelde een eenzame nazaat te zijn
van de burgemeester
van de verdronken stad Londen.
Gewoontegetrouw maakten we
van hier een slag noordoost,
maar dagenlang was geen land te bezeilen.
Dan zagen we de Grebbegronden passeren,
waar vissen de mensen herdachten.
De wind zat in een ongewone hoek
en wij leerden dat bij Lobith
de Rijn hoogstens binnenstroomt
in een zee,
die bovendien niet meer de onze was.
Bij zachte Limburgse schorren
poogden we herhaaldelijk hoogte te krijgen
van de doorvaartdiepte.
Vage kuststreken passeerden
en bij wat wel Ardenner fjorden leken,
kregen we het gevoel
heel erg ver van huis te zijn geraakt.
Mist, langdurige mist doorstonden we
met visioenen van vissers
die schotelantennes vingen.
Na dagen hoorden we roepen,
waar meer dan één woord Frans bij was.
We volgden deze loodsbootschipper
en mijn stuurman meende zelfs
hem te herkennen, van later.
De Franse matroos daar aan boord
sprak daarentegen Fries,
wat niemand van ons
echter nog verbaasde.
Toen de Parijse havenlichten opdoemden,
ontroerde ons dat méér
dan we elkaar zeiden.
Wij waren van ver gekomen
en wij waren vermoeid.
En we hadden dringend behoefte
aan nieuwe zeekaarten.
G.R.
Op 1 maart arriveren wij in Lagos. Deo volente uiteraard. Mochten wij elkaar niet meer zien dan wens ik jullie beiden een heel voorspoedige vaart.
We houden contact.
Je vriend Gert
yasmin levy
Tom, heb samen met mijn dochter Marjolijn yasmin Levy zien optreden op North Sea 2007. Was fenomenaal! Een stem waar je kippevel van krijgt. Op youtube ongetwijfeld nog wel terug te zien.
Okra
Hallo Tom en Ans,
Als Noordschanslid en goede vriend van de ex-schipper van de Fairview, nu Diederik, volg ik jullie website vanaf het begin. Vandaag las ik een stukje over Okra en dat deed me weer griezelen. In het Engels wordt Okra ook "Ladies finger" genoemd. In West Afrika wordt de vrucht gedroogd en gemalen. Het meel dient dan als basis voor een saus die men bij To, een soort griesmeelpap van Sorghum, eet. De consistentie is die van een zekere vloeistof die tijdens verkoudheid uit de neus komt, snot dus. Draderig en voor mij, en vele anderen, uiterst onsmakelijk. Jullie hebben dus de goede versie gegeten. Zo zie je het is nooit te laat om van iemand die naar "verre" oorden gaat iets te leren.
Goede vaart
Rene
Stoofpotje
Ik ben diegene die je aangesproken heeft in Willemstad met de opmerking dat ik dacht dat jullie al vertrokken waren want dat had ik op jullie website gelezen. Je vertelde toen dat jullie wat oponthoud had gehad. Ik volg jullie dagelijkse verhalen op de voet met veel plezier. Ik heb op de website gezocht naar Ans haar stoofpotje want die wil ik wel eens graag proberen, maar ik kan hem niet vinden! Kun jij mij misschien het recept mailen of aangeven waar ik hem kan vinden? Ik wens jullie nog veel vaarplezier en natuurlijk een behouden vaart. Ik blijf jullie volgen.