Gastenboek
phone
Las je voorzichtige stappen in het digitijdperk. Op je phone kun je Navionics kaarten downloaden van heel Europa voor iets van € 46,--. Deze werken erg goed, Ik heb ze op mijn tab en phone als backup.
Ik stuur je wel een mail want ik weet ook een weg om ze voor niets te downloaden want ook een gepensioneerd arts heeft het niet breed. Als je geïnteresseerd bent hoor ik het wel
lek
heeft Jeanneau geen tekening van de topografie aan boord. die moet er toch zijn, cq die informatie moet toch te krijgen zijn?
fietsjes
Er is af en toe echt iets mis met je geheugen. In Juni 2002, dus 11 jaar geleden, hebben we die fietsjes in Willemstad gekocht.
Waterlek/Waterlock
Hallo Tom,
Piet van de Lycka wees mij erop dat je 'n zeewaterlek hebt, welk aardig op mijn waterlockproblemen lijkt.
Tijdens mijn(solo)reis naar Denemarken merkte ik een zeewaterlek.
De insijpeling bleek zich enkel voor te doen tijdens het varen, meer bepaald bij motorgebruik. Inmiddels had de bilgepomp het (hierdoor?) begeven en diende ik het bilgeputje manueel via de lenspomp te ledigen.
De hoeveelheid watert is duidelijk afhankelijk van het toerental van de motor.
Bij 1300toeren/min volstond het om de 60 motorminuten de bilgeput te ledigen. Bij hoger toerental moet dit frekwenter.
Tijdens mijn zoektocht blijkt de lek vanonder de bakboordmotorfundering te komen. Kan geen lek aan de darmen of hun aansluitingen vinden. Maw lek moet zo goed als zeker van (onderkant )van de waterlock komen.
Via navraag links en rechts blijkt dit een klassiek probleem te zijn met inoxversies. Oorzaak hiervan zijn warmtewisselingen, hogere zuurtegraad van het koelwater, trillingen en elektrolyse. Meestal doen de problemen zich voor na een tiental jaren(natuurlijk afhankelijk van intensiteit van gebruik). De lekke ontstaan meestal om en rond de lassen. Herlassen zou slechts een tijdelijke oplossing zijn.
Een buurman herstelde zijn waterlock door het aanbrengen van een kunstofmantel.
Van Kergreis ontving ik een plan dan de originele waterlock,maar geen antwoord of de inlaatmond kon losgeschroefd worden en evenmin hoe ik de waterlock eruit kon krijgen.
Dat de mazouttank eruit moet is duidelijk. Op eerste zicht moet je echter hiervoor de keuken molesteren. Bij nazicht blijkt echter het grondvlak van de tank kleiner dan het bovenvlak zodat hij er blijkbaar uit moet kunnen zonder aan de keuken te raken.
Op internet las ik dat sommigen een andere waterlock plaatsten onder het bed. Daardoor onstaat er echter een neerwaardse zwanehals naar de motor, wat zeker niet ideaal is.
Een bepaald model van Vetus zou een plaats kunnen krijgen stuurboordskant boven de keerkoppeling. Mijn inziens ook niet oké gezien hij dan vervaarlijk op hoogte komt van het uitlaatstukstuk van de motor. Bovendien is de afstand motor-waterlock zeer kort zodat bij overhitting (bv bij vergeten zeekraan motor te openen) deze meteen smelt.
Het alternatief een nieuw exemplaar te installeren in de bilges, net aan de voorzijde van de motor lijkt mij ook geen oplossing: je moet ruimte vinden voor darmverlengingen + de capaciteit van de waterlock hoeft daardoor van circa 10l naar 20l.
Halyard maakt waterlocks op maat uit glasvezel versterkt polyester (www.technautic.nl)
welke op de originele plaats terecht kan. vraag is echter wat met de uitstekende inlaathals.
In het najaar ben ik van plan het probleem aan te vatten. Ik twijfel tussen het aanbrengen van een kunsstofmantel rond de oude waterlock of het laten namaken van de originele, zij het dan wel in de beste inoxkwaliteit + grotere dikte en lassen zo veel als mogelijk langs de bovenzijden. Tevens zou ik aan de voorzijde een bout-met zinkanode-uiteinde voorzien waarlangs ie bij winterbeveiliging kan leeglopen + als electrolysepreventie.
Ik kijk natuurlijk uit uit naar je uiteindelijke oplossing.
Groeten en goede vaart
Chris ab van Luna
waterlock
Tom
voor toelichting ivm met m'n waterlockproblemen stuur ik je 'n email via info@sailing-dulce.nl
Groeten
Chris ab Luna
kloteweer en turbo zeilen>?
Hallo Ans en Tom
Nog geen 3 dagen geleden ontmoetten we jullie in Santa Maria de Leuca in de hak van Italy en nu al op Sicilie? Wat een snelheidsduivels zijn jullie zo kom je de wereld wel rond! Wij hoppen nu langs de oostkust van Corfu en genieten van de rustige baaitjes met al die heerlijke tavernes. Het Griekse sim kaartje werkt uitstekend, nog bedankt!
goede vaart verder en groetjes van
Marian en Leendert
jullie reis
nadat ik jullie net gevonden heb via het internet , zal proberen jullie te volgen , zal wel een email versturen via de info@sailing-dulce.nl
groetjes henk van dijk
palma de mallorca
Lekkagedkw8
Tom,
Een Water lock/muffler (+waterslot/demper) is iets anders dan een diesel afsluiter (zie onder). In de linker motor fundatie balk zit een rvs doos (demper) te zien als je aan de voorzijde van de motor in de opening van de balk kijkt(dan rechts); als er een lek is zal hier water zijn.
succes,
Jan
I have got a problem with a corroded water lock on my SO 43 DS. In order to get it out, you have to remove the Diesel tank. I once did this already and had the part welded, but now water is coming out again.
As I assume, the problem lies in the wrong stainless steel, which once was used for the water lock. I am not sure, whether it is wise, to order a new one from Jeanneau, which is possible for a lot of money. Likely the same problem will occur then later.
Now I am looking for alternative solutions, e.g. installing a different lock under the beds. However, space is very limited there. Anybody has experience with this problem? Any answers welcome
thanks, Ronald
Read more: http://jeanneau.proboards.com/thread/1676/water-lock-muffler-so43ds#ixzz2bmEZ87uE
lekkage
Tom,
zie : Jeanneau Owners Network Forum /
Equipment & Commissioning / Waterlock/Water
Muffler SO43DS.
(gipsy4 mai 31, 2011)
gr.
Jan
Lekkage
Beste Tom,
Hebben al jaren een 43 DS;kan mij een topic op de int. Jeanneau site herinneren met een dergelijk probleem.
Bleek de rvs geluiddemper van de uitlaat te zijn welke verstopt zit in de bakboord motorfundatie-balk.
Onze boot heeft wel een lekke uitlaatslang gehad, maar dit water komt dan in het compartiment bij de schroefas doorvoer te staan.
Hoop je met bovenstaande iets verder geholpen te hebben.
Jan