Logboek 2026/2 Lente en Engeland
Dunkerque (26.170)

Zaterdag 20-06-2026
Opnieuw een vrij hevig onweer in het begin van de avond. Duur ditmaal een uur of drie. Als het voorbij is gaan we toch voor een glas naar het feestje aan de wal. Dat is niet bij de haven, maar in het naastgelegen havenrestaurant. Een boomerbandje met een volslanke, jonge en niet zeer toonvaste zangeres. Ach, boomermuziek en spielfreude zijn ook wat waard. Een rusteloze oudere is niet van de dansvloer te slaan. Hij draagt iets als een spijkerrokje met aangebreide jurk van zijn vrouw. Petieterige gebaartjes, het mannetje kijkt er hemels bij. Anna maakt er een filmpje van dat ik bij gelegenheid met een link zal plaatsen - nu is de WiFi er niet goed genoeg voor. Maar op zeker moment spelen ze 'Knockin' on heavens door' van Dylan. Dat heeft een existentiële betekenis voor me, met name op mijn huidige leeftijd. Ik kan het niet laten en dans naast het mannetje tot het nummer uit is. Even lachwekkend als hij, oordeelt Anna, maar het lied maakt dat het me niks kan schelen. Daarna gaan we naar de boot.
Vandaag - zaterdag - is de havenWiFi er helemaal niet. Het lijkt te zijn verdrongen door het netwerk van de sauveteurs du mer, de reddingsorganisatie van Duinkerken. Die hebben hun tenten opgeslagen op het haventerrein en met demonstraties met boten en helikopters op het water naast ons. Zie de foto hierboven. Het publiek stroomt toe. Aan de wal spelen bandjes - geen boomers - en is er een barbecue. Maar het gevolg is dat ik de hele dag geen verbinding met internet kan maken. Zelfs niet onmiddellijk naast de antenne en in het restaurant. Om vijf uur mag ik dan toch van de bureauWiFi op het havenkantoor gebruik maken. Vanavond gaan we samen in het restaurant uit eten. Naar het begin van dit kwartaal


website maken