Gastenboek
vuil in tank
hoi Tom,
Ik heb veel problemen gehad met vervuilde brandstof in de tanks. Sludge, bacteriele groei etc. Heb het middel Grottamar gebruikt om e.e.a te voorkomen. Maar ik merkte daarna echter dat de diesel een andere geur kreeg door gebruik van dat middel en uiteindelijk bleek dat de smeerkwaliteit van de diesel tot nul was gereduceerd waardoor mijn hoge druk brandstofpomp het begaf. Door de slechtere diesel met smeerkwaliteit nul is de hoge druk brandstofpomp 2x achterelkaar naar de filistijnen gegaan. Tot slot heb ik de diesel uit de tanks moeten verwijderen (600 liter!) en tanks intern gereinigd. Dit was een enorme klus en eigenlijk overbodig want er bleek nog weinig vuil (sludge) in de tanks aanwezig te zijn. Het merendeel van de sludge had ik met een simpel opvoerpompje al uit de tanks gezogen...
Ergo: ik zal nooit meer gebruik maken van middelen om sludge, bacteriegroei etc tegen te gaan. Deze middelen verminderen de smeer kwaliteit van de (deels bio) diesel enorm en kunnen je hogedruk brandstofpomp beschadigen.
groet
Leendert
Weekend
Hoi Lieve vrienden, fijn om te lezen dat jullie het op Sardinië ook weer erg gezellig hebben! En heerlijk dat het weekend is, niet alleen voor de Italianen maar ook voor ons na een stevige week, ik had liever die oversteek gemaakt, maar dat terzijde.
Knap dat jullie het zeil zelf repareren, ik dacht jullie gaan naar een zeilmaker ter plekke, het grootzeil komt vast goed, en als ie eenmaal weer een keer gehesen is wil je niet meer zonder.
Ons scheepje staat nog op de kant, expert komt dinsdag, met een beetje geluk kunnen we het pinksterweekend varen.
Loes is inmiddels geslaagd, eerst deel, tweede deel maandag maar ook zonder dat is ze geslaagd, dus feestvoorbereidingen in volle gang!
Heel veel liefs en groeten van het eind, À +W
vuil in tank
Hallo Tom,
Zit er een opening aan de bovenkant van de tank, bijv waar de pijlstok is gemonteerd of de bandstofingang? Met een dun slangetje en aan het eind een gewichtje (bijv een moer) kom je in het diepste punt van de tank. Verder heb je dan een eenvoudig plastic opvoerpompje nodig (met zo'n rood knijpballetje, je kent ze wel) en trek je alle vuiligheid uit je tank. Heb dat zelf meerdere keren gedaan.
Misschien lukt het op deze manier...
groet
Leendert
Stuurautomaat
Hallo Tom,
koolborstel in engels is gewoon "brush" en de bewuste drive-unit is een z.g. linear actuator. Worden ook veelvuldig gebruikt bij behandel stoelen, bedden en kantoormeubelen. Een grote fabrikant is bijv. Linak. Vindt je hier http://www.linak.com/products/linear-actuators.aspx
Kan me nier voorstellen dat Raymarine die dingen zelf fabriceert. Kopen ze ergens als OEM product in.
Just my 5 cents
/Frans
stuurautomaat
Het is inderdaad die straat en wel nr 31, Rinaldi Nautica, of ze nog bestaan weet ik niet maar verleden jaar juli 2013 nog wel. Men spreekt gebrekkig Engels.
autohelm
Ik meen dat het de Via Vittorio Bottego is. Ongeveer halverwege.
stuurautomaat
In Cagliari, niet zover van de meest oostelijke jachthaven, is een scheepswinkel die zelf o.a. autohelm apparatuur repareert.
Grote electriciteitsmast Sicily
Kijk eens bij deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Pylons_of_Messina
Waterlock
Eens met vorige schrijver , Google eens op Vetus waterlock dan zie je duidelijk hoe deze geplaatst moet worden. Lijkt mij vrij eenvoudig Ik hen het zelfde systeem op mijn boot . Veel vaarplezier .
Waterlock
Natuurlijk heeft je monteur gelijk en heb je absoluut een waterlock nodig. De by-pass is wellicht toch toepasbaar als je er ander waterlock tussen plaatst.
Vetus heeft simpele plastic waterlock die in veel boten, zo ook de onze, worden toegepast. Als je er ruimte voor hebt lijkt dat de eenvoudigste oplossing.