Logboek 2024/4 Herfst, 2 oorlogen
Gorinchem (24.358)
Zondag 29-12-2024
Onze reis naar Amsterdam ging vlot. We liepen met de twee Ikea-tassen, waarin drie kerstpakketten, naar het station waar juist de snelbus naar Utrecht kwam aanrijden. Om 11.22 de Intercity richting Enkhuizen; op Amsterdam Amstel eruit. Daar raakten we in de war, we dachten dat je voor de metro het station uit moest maar die stond gewoon op hetzelfde perron tegenover onze trein. Het kostte even tijd voor we dat door hadden. Op het Waterlooplein eruit en nog een stukje lopen. We waren een uur te vroeg. Om één uur waren ook de anderen er. Eerst de cadeautjes uitpakken. Nora was ingenomen met het muziekdoosje met een danseresje erin. Floor & Jason hadden een heerlijke lunch bereid. Zie 2 foto's hier. We leerden daarna een vrolijk muziekspel kennen dat via Spotify met een QR-code werkt: Hitster. De middag vloog om. Om zes uur liepen we terug naar de metro en om half acht waren we weer in Gorcum.
Vandaag voegt de zoveelste grijze dag zich bij de lange rij eerdere. Af en toe is er miezer en het wordt 3,3 graden. Ik vul het circuit van de CV bij en verder doen we niet veel. Voor oudjaarsdag verwacht men onstuimig weer met harde wind en regen.
Ik ben in verwarring over welk schip nu verdacht wordt van de kabelsabotage tussen Finland en Estland. Eerst ging het weer om een Chinees schip, de Xin Xin Tian 2, maar die lieten de autoriteiten doorvaren en bevindt zich nu op de Noordzee. Geruchten zeggen dat China het Kremlin verbood om nog langer Chinese schepen voor sabotageopdrachten in te huren.
Nu gaat het om een 20-jaar oude olietanker onder de vlag van de Cook eilanden, de Eagle S vanuit de Russische haven Oest-Loega op weg naar Port Said, die werd opgebracht naar de Finse haven van Kilpilahti in Porvoo, niet ver van Helsinki. Het zou met een slepend anker de Estlink-2-stroomkabel hebben beschadigd. Op 1e Kerstdag vertraagde het schip plotseling zijn vaart en sleepte zijn anker langere tijd over de zeebodem waarbij het meerdere kabels stuk trok. Finland heeft met helikopters en mariniers meteen beslag op het schip gelegd. Als de Eagle S niet net op tijd was tegengehouden, dan zouden ook de nabijgelegen Estlink-1 en de Balticconnector, een gaspijplijn tussen Finland en Estland, vermoedelijk gesneuveld zijn. De laatste was al in oktober 2023 gesaboteerd en pas in april 2024 weer opnieuw functioneel. Men denkt dat het schip hoort bij de Russische 'schaduwvloot' van oude tankers die worden gebruikt om de sancties tegen Rusland te omzeilen. Volgens de scheepvaartwebsite Lloyd's List was de olietanker uitgerust met zend- en ontvangstapparatuur om de marine- en luchtvaartactiviteiten van de NAVO te bespioneren. De tanker werd gecharterd door Eiger Shipping, de scheepvaarttak van de Russische oliefirma Litasco. Bij een eerdere passage door het Engelse Kanaal zag men dat het schip 'sensors-type devices' overboord zette.
NRC-columniste Caroline de Gruyter denkt dat Rusland vóór de inauguratie van Trump een groot slotoffensief is begonnen, dus niet alleen op de grond in Oekraïne, waar deze hybride oorlogvoering tegen Oekraïnes Europese bondgenoten onderdeel van vormt. Zij verwacht komende weken op de Oostzee en in het Poolgebied (Groenland, Spitsbergen) stevige Russische provocaties. 'Om zoveel mogelijk vooruitgang te boeken vóór Trump Rusland tot onderhandelingen dwingt, opent president Poetin een tweede front, door de druk op Oekraïnes bondgenoten dramatisch op te voeren. Een militaire confrontatie met de NAVO kan hij er niet bij hebben – hij moet militair op Oekraïne blijven focussen. Daarom gooit hij het, letterlijk, over een andere boeg: sabotage op zee.' Nota bene: Estland treedt per 1 januari 2025 toe tot het Europese stroomnetwerk en zou dan geen Russische electriciteit meer nodig hebben. Na de kabelbreuk steeg de import van stroom uit Rusland onmiddellijk weer. De reparatie van de Estlink-2 zal tot wel zeven maanden vergen. Naar het begin van dit kwartaal