www.sailing-dulce.nl

Logboek 2020/1 Naar Antarctica

Ushuaia (8)

Vrolijke avond in Restaurant El Faro in Ushuaia. Vlnr. Peter, Cathy, Clemens, ik en Marcel.

Dinsdag 17-03-2020

Lezers van dit weblog kunnen soms goud waard zijn. Even na 18 uur gisteren piepte er een appje binnen. Afzender: een onbekend telefoonnummer. Je kunt het weigeren of zelfs aanmerken als scam, maar je kunt het ook lezen. 'Dag Tom, ik las zojuist op je site over de problemen voor de terugreis.' De scribent, een trouwe lezer van het blog, vond toch nog vluchten van KLM vanuit Buenos Aires naar Amsterdam! Daar ging ik meteen achteraan en zie, het klopte, terwijl gisteren nog werd gemeld dat KLM bijna helemaal gestopt was met vliegen vanwege het coronavirus. Opeens zijn er tóch vluchten. Na twintig minuten inspanning en zweetdruppels had ik een ticket voor aanstaande vrijdag. Vanaf Buenos Aires vlieg ik via Rio de Janeiro naar Amsterdam! Aankomst zaterdag 12.15 uur op Schiphol. Kosten: 858 euro. Wat een opluchting! Blij meldde ik het Anna en mijn NL-appgroepje. Dat bracht Clemens in beweging. Hij kwam langs en ging op mijn kamer zitten boeken. Even leek het niet te lukken maar een halfuur later had ook hij een ticket, niet via Rio maar via Sao Paulo. Twee vluchten op één dag. Zou het wel kloppen? Tja, het zijn toch echte e-tickets, zo te zien. Clemens kent iemand bij KLM en belde. Ook daar verbazing maar het klopte wel. Ondertussen belde ik mijn Anna, die ook een gat in de lucht sprong. De mogelijkheid dat straks blijkt dat Alitalia wel vliegt en ik dus twee tickets heb, kan ons niet schelen. Tant pis.

Met opgeruimd gemoed lopen we tegen acht uur naar de hoofdstraat, naar het Restaurant El Faro, genoemd naar de vuurtoren van Jules Verne, het restaurant met de bak vol ongelukkige King Crabs, waar ik ruim drie weken geleden zo'n lekkere paella at. Bij de ingang staat nu een ton met flessen desinfectans erop om je handen mee in te smeren. De krabben zien er nog steeds ongelukkig uit maar het zullen wel andere zijn. Even later verschijnen Marcel en Peter; ze hebben Cathy uit Australië meegenomen. Zij is na mij de oudste uit onze reisgroep (70), maar ze klom als de beste. Marcel en Peter hebben kunnen boeken bij British Airways en vliegen op dezelfde vrijdag naar Londen. We zijn in een opperbeste stemming en maken er een gezellige avond van (foto hierboven).

Vanmorgen ben ik al vroeg wakker en scan het nieuws. Er zijn geruchten dat heel Ushuaia in quarantaine moet. Dat staat op een briefje in een van de hostels (zie hier). Er zijn twee besmettingen vastgesteld. Al het openbare leven zou platgelegd zijn, maar buitenlanders mogen wel naar het vliegveld. Beneden bij de receptie weten ze echter van niets en buiten komt het verkeer al op gang. Geruchten, het is schering en inslag, ook in Nederland. Op de website van de lokale nieuwszender melden ze een decreet van de provinciale overheid van Vuurland, waarin restricties worden opgelegd voor kinderen, adolescenten en ouderen. Die mogen niet de straat op. Reisgenoten op het EZE-vliegveld in Buenos Aires melden in de app-groep dat de vlucht vandaag van Alitalia naar Rome is gecancelled. hetzelfde geldt voor een KLM-vlucht van vandaag.

Vanmorgen is het grijs en later wordt het zonnig. Ik loop de stad in. Alle winkels en restaurants zijn dicht. Ook de juwelier waar ik een heel mooi verjaardagscadeau voor Anna had gezien. Verd... Voor de banken en de supermarkten staan lange rijen, want er mogen maar een beperkt aantal mensen tegelijk in. Garbaldi, waar ik vandaag had zullen eten met Marcel en Peter, is ook dicht. Het is duidelijk minder druk. Op straat loopt politie. Sommige mensen houden ze aan en ondervragen ze; waarover weet ik niet. Mij kijken ze aan maar ze laten me ongemoeid. Ik bezoek twee apotheken. Mondkapjes hebben ze er niet.

Bij de supermarkt in de straat van het hotel, La Anonima, ga ik in de rij staan. na twintig minuten ben ik aan de beurt en sla voedsel in voor de resterende twee dagen: brood, boter, beleg, fruit, en een fles rode wijn met een kurkentrekker. Ze hebben overigens een ouderenuurtje ingesteld; tussen 8 en 9 uur 's ochtends mogen alleen 65-plussers boodschappen doen (foto hier). Na de boodschappen zet ik mijn E-ticket van de KLM op een USB-stickje en print het uit in een printshop die wel open is.

Ik bel ook het noodnummer van het ministerie van buitenlandse zaken, dat in de NOS-nieuwssite stond. Ze draaien een bandje af met afhoudende informatie; iedereen moet zich tot zijn eigen airline wenden. Dat is logisch. D66-kamerlid Sjoerdsma zei overigens vandaag dat hij wil dat de regering samen met Frankrijk vliegtuigen chartert om gestrande Nederlanders uit het buitenland op te halen. Het is tijd voor een middagtukje. Schiet de tijd ook sneller op. Terug naar boven