www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Lávrion

Tempel van Poseidon op Kaap Sounion, de zuidoostelijke punt van het Griekse vasteland

Zaterdag 20-06-2009

Om 8 uur vertrekken we uit Aegina. Geen wind (NW 1) maar in elk geval conform de prognose. We varen noordelijk van het eiland Aegina naar het oosten. De wind staat ieder uur anders, wordt Zuid en later Zuidwest maar nog steeds Bf 1. In het noorden zien we de stad Athene liggen met zijn haven Piraeus. Er hangt een dikke bruingele smog boven, de beruchte en voor de gezondheid zeer schadelijke nephos (foto hier) Met de verrekijker proberen we de Akropolis te onderscheiden. Pas na ingespannen turen kunnen we er iets van zien. Links van de stad ligt het eiland Salamís. Aan de noordoostkant ervan vond in het nauwe kanaal in 480 v.C. de fameuze Slag van Salamis plaats, waar de Griekse vloot door een list van Themistocles de vloot van de Perziërs wist te verslaan. De Perzische vorst Xerxes zag van de wal toe, gezeten op een troon van zilver, hoe zijn vloot vernietigd werd. Het was het einde van de Perzische dreiging in de Egeïsche Zee. Verderop kruist een groep dolfijnen ons pad. Ze begroeten ons even met wat capriolen om de boeg, dan zijn ze weer weg. Ik ben te laat om ze te fotograferen maar ik kreeg wel iets anders in beeld (foto hier) Om 10 uur varen we het Traffic Separation Scheme (TSS) binnen, het geleidingsstelsel voor de zeevaart naar en van Piraeus. Het is echter niet druk. Achter ons passeren een fregat van de Griekse marine (F 451) en twee vrachtvaarders. Dan zijn we in de "middenberm" Van zee nadert een grote veerboot van Grimaldi Lines. Ik zet me aan het rekenen. Er is nog één mijl te gaan, dan zijn we uit het stelsel, dat is over tien minuten. Geen probleem. Tien minuten later schuift hij inderdaad achter ons langs. Grande Anversa uit Palermo, staat achterop. Om 12 uur komt er opeens wind, ZZW 3, we kunnen zeilen. Kiara zeilt verderop (foto hier) Een uur later naderen we de zuidoosthoek van het Griekse vasteland, Kaap Sounion. Het is een indrukwekkende plek. Op de top staan de resten van een prachtige tempel voor Poseidon, de god van de zee (foto hier en dichterbij hierboven) Tussen de kaap en het eilandje Gaidhouroniso kun je met enige voorzichtigheid doorvaren. De wind valt er helemaal weg dus moet de motor aan, anders verzanden we in de ondiepten. Na de kaap wenden we de steven naar het noorden. Het barst hiet trouwens letterlijk van de eilanden. In het zuiden rijst donker in het tegenlicht van de zon het beschermde eilandje Yeóryios op ("anchoring and landing prohibited") In het oosten ligt de hoge rug van het smalle Makronisi en daar ver achter het hoge Kea, het westelijkste eiland van de Cycladen. In het noorden zien we de grijsblauwe  contour van het langgerekte Evia. Tussen het vasteland en Evia willen we de komende dagen naar het noorden varen. Niet de snelste route, wel de meest beschutte. Aan bakboord zien we de Olympic Marine, een grote, drukke en dure jachthaven. Daarna volgt de haven van het stadje Lávrion, ook een drukke haven omdat er nogal wat jachten van chartermaatschappijen liggen. Het is hun wisselplaats en ze wisselen meestal op zaterdagen, vandaag dus. Maar we vinden rond drie uur toch nog ieder een plekje aan de stadskade, tussen de charterboten waarop de nieuwe huurders druk bezig zijn met inschepen en zich vertrouwd maken met hun schip. Morgen dus verder naar het noorden. We hopen dat er veel minder druk zal zijn. Terug naar boven