www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Aegina, Nísos Aegina

Maandag 15-06-2009

Een bijzondere dag, we gaan door een wereldberoemd kanaal varen: het Kanaal van Korinthe. We hebben al wat andere van die bijzondere kanalen gevaren, zoals het Nord-Ostsee Kanal ("Kieler Kanaal"), het Caledonisch Kanaal door Schotland en het Götakanaal door Zweden. (Nu nog het Panama- en het Suezkanaal) Dit kanaal is met zijn 3,2 mijl de kortste van allemaal en tevens - per kilometer - de duurste. Betalen doe je aan de oostzijden en voor ons was het € 195,40. Maar het is zó uniek, dat moet je er minstens één keer in je leven voor over hebben. Het werd in 1893 door een Franse maatschappij gebouwd (vanwege hun ervaring met de bouw van het Suezkanaal?) In de Oudheid werden de schepen hier over land getrokken over ronde palen. De Romeinse Keizer Nero was de eerste die poogde hier een kanaal te graven en hij gebruikte daarvoor 6000 gevangen joden. Maar de opstand in Gallië leidde zijn aandacht af en het project versukkelde.

Om half negen zijn we bij de westelijke invaart en melden ons op VHF 11. Corinth Traffic meldt dat we ongeveer 50 minuten moeten wachten op een vrachtschip dat nadert. Ondertussen komen er een vrachtschip en een jacht uitvaren. Dan wordt ons verteld wat de volgorde is, dat het vrachtschip eerst gaat, dan twee grote motorjachten en dan de vijf wachtende zeiljachten. Rustig varen we binnen. Het kanaal is maar ongeveer 25 meter breed. Geleidelijk worden de kalksteenwanden hoger en halverwege rijzen ze bijna 80 meter omhoog. Het water is overal ongeveer 7 meter diep, het heeft een rustieke blauwe kleur. We motoren rustig met een gangetje van 3,5 knopen. Het is werkelijk erg indrukwekkend!  Zie foto hierboven en hier nog twee. Af en toe kun je zien dat de kalksteen verzakt door sijpelend vocht. Dan zakken hele schijven naar beneden (zie foto hier), die moeten worden opgeruimd.

Aan de oostzijde, waar het Isthmía heet, meren we af om te betalen. Jaap en ik lopen naar de toren waar de kanaalwacht in zetelt en verdraaid - hij zit er, achter zijn bureau: Giorgos Christopoulos. Zijn foto staat in de Nederlandse "Vaarwijzer Griekenland" (Hollandia, 2006) van Ben Brunet de Rochebrune. Als we hem dat vertellen, haalt hij grijnzend een fotokopie uit een la van zijn bureau.

 

Nu zijn we dus in een nieuwe zee, de Egeïsche Zee. "Achter iedere zee ligt weer een andere zee", schreef Sebastian Smith immers in zijn "Southern Winds" (Penguin, 2004) Maar deze zee is een aparte. Niet alleen is ze het hart van de Oude Wereld maar ze is ook winderig, woelig en warrig. Dat krijgen we goe ingepeperd vandaag. Het grootste deel van het traject naar onze bestemming, het eiland Aegina in de Saronische Golf, kunnen we zeilen. Maar zelden moesten we zó vaak de zeilen verzetten en wisselen. Eerst waait het uit het noordoosten. Er is echter ruimte genoeg om te kruisen en zie, geleidelijk ruimt de wind naar zuidoost en zelfs tot zuid. Mooi! Met Bf 4 - 5 zeilen we goddelijk en we kunnen de draaiing van de wind prima aan-de-wind varend volgen. Aegina is zelfs bezeild geworden. Maar niet lang. Binnen twee minuten valt de wind totaal weg, we gaan verder op de motor. Totdat het opeens 5 Bf uit het noordoosten waait. Hup, de boel er weer op, motor uit en zeilen. Dit curieuze patroon herhaalt zich een paar keer. Tussen de kale eilandjes Ipsilí aan stuurboord en Stakhtorroi en Platia aan bakboord door varen we Aegina aan. Het waait dan alweer Noordoost 6. We strijken de zeilen in de luwte van een veerboot en varen binnen. Er moet volgens de pilot een nieuwe jachthaven zijn. Die is er ook maar op een groot bord staat dat "mooring is reserved for holders of permits" Juist, gereserveerd voor flottieljes en charterboten. Zeezigeuners als wij moeten het maar in de oude haven proberen. Terecht heeft iemand onder de tekst "Fuck you!" op het bord geschreven. De oude haven is knap vol. Met moeite vinden we een plekje aan de binnenzijde van de golfbreker, op afstand vanwege de geringe diepte. Het is duidelijk: in de maanden juli en augustus moet je hier niet wezen. Terug naar boven