www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Gaios, Paxos

Over de spiegelgladde binnenzee van Korfu varen we pal naar het zuiden

Woensdag 20-05-2009

Gisteravond drinken we met zijn allen een borrel op de Kiara. Altijd bijzonder om vanaf een afstandje naar je geankerd schip te kijken (foto hier) Diana verrast ons met hapjes en ze had nog die lekkere rode wijn van Malta. De nacht is vol van rust en duisternis. Alleen de sterren geven wat diffuus licht. Alle ademt stilte en rust, af en toe blaft ergens een hond of roept een vogel. Soms klingelt een koeienbel. We zitten lang buiten te genieten. Ook vanochtend is het rustig. Op een pad langs de helling nadert een kudde geiten. Allemaal een bel om. Een oude vrouw, geheel in het zwart gekleed, drijft ze naar de helling tegenover ons. We zien witte reigers en eksters, maar geen flamingo´s. Om 10 uur lichten we het anker en varen langs Kiara en Pegasus om goedendag te zeggen. Zij willen naar de baai van Lakka op het eilandje Paxos, wij gaan ook naar Paxos maar naar een andere plek. Voorzichtig varen we de kronkelige en ondiepe baai uit. Buiten is geen wind, ONO 0 om precies te zijn. We varen over een spiegelgladde zee lijnrecht naar het zuiden (foto hierboven) Om 12 uur zien we ver aan stuurboord kaap Asprókavos, de zuidpunt van Korfu. In het zeegat tussen de eilanden Korfu en Paxos staat West 3, de rolgenua kan uit en we zeilen lekker de resterende mijlen naar Gaios, onze bestemming op Paxos. Via een kronkelende invaart met de eilandjes Panayía en Áyos Nikolaos aan bakboord komen we bij het kleine plaatsje, dat achter die twee eilandjes verstopt ligt. Hier anker je met de kont naar de kant. Maar er zijn liefst vier ankerpogingen nodig voor we het gevoel hebben dat we enigszins stevig liggen. De grond is losse, rulle modder, het anker wil moeilijk houden. Ik moet zelfs met het bijbootje een keer het anker opnieuw uitbrengen, de laatste keer doet onze aardige buurman dat voor ons. Maar tenslotte liggen we "zoals het in de folders staat". Voor ons een pleintje met een kerkje en allemaal taverna´s. Er slenteren wat toeristen. Wat moet het hier in juli en augustus druk zijn! (Hier een foto)

Ik bel mevrouw Saka van het servicecentrum van Wind Hellas. Ze is er niet maar men weet van mijn geval. Ze zullen bellen zodra er in de hogere echelons een beslissing is gevallen. Vanavond gaan we ergens in een taverna op de kade eten, tien meter van de boot. Ik vermoed dat we hier een dagje blijven. Terug naar boven