www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Msida Marina, Malta (161)

De nieuwe scheepsbel van 1 euro fleurt deze miezerdag enigszins op
De nieuwe scheepsbel van 1 euro fleurt deze miezerdag enigszins op

Maandag 20-04-2009

Wat een treurige, regenachtige en kille miezerdag vandaag! We hebben zelfs de kachel aan. Bovendien ziet het ernaar uit dat het de komende dagen zo blijft. Maar we vorderen op onze klussenlijst. Johan en Lino van White Sails halen het nieuwe bijbootje op om er in de werkplaats een degelijke bevestiging voor een fors kettingslot op te maken. Dergelijke bootjes zijn immers gewild. Eveneens met het oog op diefstal legt Johan een startonderbreker voor onze dieselmotor aan. Iedereen zal begrijpen dat ik daarover geen details op de website plaats. Als we de boot voor wat langere tijd verlaten, bijvoorbeeld als we een bezoek aan Holland brengen of langere tochten aan wal maken, dan schakelen we hem in. Dieven kunnen de motor niet starten en het is een heel gezoek voor ze om erachter te komen waardoor dat komt. Meestal hebben ze daar geen tijd en geduld voor. Daniël zet een nieuwe impeller in de koelwaterpomp. De oude was overigens nog onbeschadigd, maar dat weet je pas als je hem eruit haalt. Ik maak er een foto van (niet erg scherp, want er is nauwelijks ruimte voor de camera, zie hier) Ik heb goed gekeken en denk dat ik het voortaan wel zelf kan. Ook maak ik een foto van de nieuwe 9 dBi WiFi-antenne (zie hier) en uiteraard ook van de even prachtige als overbodige scheepsbel, die ik gisteren voor 1 euro kocht (foto hierboven) De WiFi-antenne heb ik gisteren getest en het viel me niet mee, hij pakte niet veel meer netwerken dan de Canopi flatpanel antenne. De veronderstelling is nu dat het euvel toch wel eens in de 6 meter kabelverbinding kan zitten. Die heb ik destijds wel getest met de multimeter, maar het schijnt dat dat met zo´n meter niet kan (zegt men op de Wlan-Shop)

 

Om 16.00 uur begint het eindelijk wat op te klaren. In het westen verschijnen stukjes blauwe lucht. Ik laat de motor een halfuurtje lopen, het koelwater spuit in een mooie straal naar buiten. De nieuwe impeller werkt dus goed. De opklaring is van korte duur, een uur later is het weer bewolkt maar in elk geval droog. Het Turkse vrachtschip dat een paar dagen geleden ruim 100 zwarte migranten van hun wrakke scheepjes redde en dat noch in het Italiaanse Lampedusa noch in Malta terecht kon, mocht ze uiteindelijk toch in Lampedusa afzetten. Verder tref ik via het maandblad Zeilen een Live Piracy Map 2009, waarop men alle incidenten met piraten in de wereld bijhoudt in drie categorieën: daadwerkelijke overval, poging tot overval en verdachte schepen. Terug naar boven