www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

The New Strand Pebbles, Sliema, Malta (8)

Het aanbrengen van de tweede laag antifouling
Het aanbrengen van de tweede laag antifouling

Donderdag 12-03-2009

Vanmorgen verslapen we ons. Om negen uur worden we wakker. Vermoeidheid. Verder verloopt de dag monotoon en voorspelbaar als de eerdere dagen. We lopen over The Strand naar de werf op Manoel Island. De bewaker bij de slagboom groet ons, in zijn wachthuisje plaatsen we onze pasjes in een bak. Dan weet men dat we aanwezig zijn. Vandaag zijn we de laatsten, op Mermaid, Kiara en Pegasus wordt al gewerkt. Ans gaat boodschappen doen en ik vang aan met de het servicen van de MaxPropschroef. Nou ja, servicen is een groot (en lelijk) woord. Op het schroeflichaam zitten twee gaatjes, afgesloten met inbusboutjes, waartussen het woord "GREASE" staat (foto hier) Daar moet je jaarlijks nieuw vet in pompen. Fons van Jachtwerf Numansdorp gaf me destijds daarvoor een mooi vetpompje mee. Ik vind het samen met het blikje, waarin het speciale vet voor de MaxPropschroef zit, in de doos met reservespullen in de bergruimte onder het bed in de voorste hut. Daar vind ik ook een nieuwe konische anode voor de schroef. Helemaal vergeten dat ik die had meegenomen. Ik had er gisteren dus niet eentje hoeven halen. Enfin, het smeren van de schroef deed ik nooit eerder maar het is niet ingewikkeld, nadat ik ontdekt had dat het pompje leeg was en ik had uitgevonden hoe je het moet vullen. Bij het pompen loopt er water uit de voorkant van het pomplichaam. Kennelijk verdrijft het vet dat water. Ik draai de schroef heen en weer en pomp door tot er geen water meer komt, in de veronderstelling dat alle binnenruimtes waar de raderen in draaien vol vet zitten. Dan schroef ik de inbusboutjes weer in de twee gaatjes. Klaar. De andere werkzaamheden van vandaag: de plaatsing van een nieuwe (extra) anode op de schroefas, het verder kaalmaken van en aanbrengen van een laag Primacon hechter op de schroef, de schroefas en het schroefasmes (dat doet Fred Bol die er wat van over heeft, uiteraard niet op de schroefasanode), het schoonmaken met een groot soort pijpenrager van de uitgangen van de afsluiters (waren niet erg vuil), het schuren en vervolgens met Primacon schilderen van de boegschroeftunnels (veel loslating van antifouling) en het verder afmaken van de tweede antifoulinglaag op het onderwaterschip (foto hierbij) Op mijn verzoek komen twee medewerkers van de werf de stutpalen verplaatsen bij Kiara en Dulce, zodat ik ook op die plekken de aangroeiwerende verf kan smeren. Ondertussen arriveert Ans en drinken we koffie. Daarna is de primer genoeg droog en schilder ik de Ameron ABC3 in de boegschroeftunnels en ook een stukje in de afsluiteropeningen. Tot slot maak ik de losse tralie voor stuurboord boegschroeftunnel vast met een schroefje, dat ik eerst in de Sikaflexkit zet (waar Jaap weer wat van over had) Ans poetst de spiegel en de achterplecht schoner dan ik ze in jaren zag.

 

Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat ik weet dat het zeilers interesseert. De andere lezers moeten dat s.v.p. snappen. In dit soort dagen heb je de blik op oneindig en werk je als een paard door om alles zo snel mogelijk in orde te hebben. Gelukkig hoeft het maar één keer in de een à twee jaar. We zijn overigens vrijwel klaar. Morgen zet ik schroef, schroefas, schroefmes en scheg in een harde antifouling, waarvan Piet Kok nog wat over heeft. Dat doe ik voor het eerst. Tot dusver smeerde ik er nooit iets op, maar er was dit jaar heel veel aangroei op. Gevolg van het warme en veel zoutere water van de Middellandse Zee. We zullen zien hoe het werkt. Laat de tijd nu maar snel gaan. Afgezien van het ligbad hebben we eigenlijk wel genoeg van ons kille en saaie appartement. Vanavond is het doorspoelmechanisme van het toilet ook nog stuk, maar het lukt me het te repareren. We zijn moe en prikkelbaar en maken ruzie, leggen het gelukkig snel bij want het slaat natuurlijk nergens op. Ans haalt take away meals op de boulevard, want de twee elektrische kookplaten worden niet heet genoeg om erop te koken. Terug naar boven