www.sailing-dulce.nl

Logboek 2009/1 (Malta>Çanakkale)

Msida Marina, Malta (142)

De slagers op Malta zijn erg onvriendelijk, dus...

Dinsdag 03-03-2009

Vanochtend zie ik dat Bert & Mieke Mansholt met hun Torum al op 27-02-2009 in Barbados zijn aangekomen. Dat is een vlotte oversteek! De afstand vanaf Mindelo op de Kaapverden bedroeg 2004 mijl, ze deden er 16 dagen over met een moyenne van 5,2 knopen per uur. Ze zeilden vanwege de ruim inkomende noordoostpassaat vrijwel geheel op de genua, zonder grootzeil. Maar ach, je kunt het allemaal zelf nalezen op hun website. In elk posten we er een welgemeende felicitatie.

In de loop van vanmiddag begint hoge sluierbewolking over te trekken. Vaak een voorbode voor een weeromslag. Na de boodschappen lopen we langs Steve, de zeilmaker, met het verzoek niet te wachten tot donderdagochtend om de buiskap en de kuiptent op halen. Beter vanmiddag of morgenochtend, als het nog droog is. Mijn voornemen om a.s. donderdag met loshangend achterstag achteruit onder de botenlift te varen, heb ik veranderd. Het zat me niet lekker. Het windmolentje staat er toch veel te kwestbaar en het laat zich niet gemakkelijk verwijderen. Dus zullen we vooruit onder de lift varen, en het voorstag losmaken. Ik zal de mast vastzetten met twee vallen. Omdat het nu droog is halen Ans en ik vanmorgen alvast de genua van het voorstag af en dumpen hem door het luik in de voorhut.

GozoWeather voorspelt ondertussen vier dagen aaneen regen en harde wind uit westelijke richtingen. Ook mijn weerkaartjes tonen dat. Maar we hebben twee weken de tijd voor alle klussen aan het onderwaterschip. In die tijd zal het ook nog wel eens droog weer zijn. Vanavond komen Nanning & Miranda van Famous Goose op de borrel. Terug naar boven